Thursday, May 13, 2010

syurga satu kepastian?

pernah tak kadang2 kita rasa kita dah beribadat banyak, rasa macam "oklah.. leh masuk syurga da ni kot?"

bagi saya, banyak kali dah terlintas macam tu. saya rasa bila saya dah buat solat tahajjud tiap2 malam, saya rasa diri saya dah baik "oklah..pass ni masuk syurga"

bila rasa dah puasa penuh bulan ramadhan, solat tarawikh, baca quran -khatam
"oklah kot..banyak sangat dah saya buat nih..insyaAllah lepas syurga"

tapi... kan ke pernah dengar, sebelum masuk syurga tu nanti, manusia akan datang mintak hutang2 diorang. sekalipon dah sampai depan pintu syurga, akan ada manusia yang datang tarik kita, mintak langsaikan hutang, walaupun sebutir biji benih

secara jujurnya..
saya pernah mencuri dan saya pernah juga menipu, apatah lagi memfitnah, mengumpat - nauzubillah

zaman sekarang hukum hudud dah pun diberhentikan, tak ada pun dijalankan di Malaysia
jadi saya rasa saya dah selamat.. tak fikir pon akan kena lg teruk kt akhirat nnt

lepas tu... apa saya lakukan?
saya hanya minta ampun dengan Allah bersungguh-sungguh..menangis.. sujud padaNya di sepertiga malam

mungkin kita dah bertaubat nasuha dengan Allah, dan mungkin Allah dah pun hapuskan dosa2 kita denganNya - maha pengampun lagi maha penyayang
tapi apakah kita dah langsaikan hutang2 kita dengan manusia2 yang kita buat jahat dulu2 tu?

mahu kah kita yg lagi 2 inci nak masuk syurga, ditarik balik dan dicampak masuk ke dalam neraka?
nauzubillah

"Ya Allah.. tabahkan hatiku..tabahkan hatiku bersua muka dengan mereka dan meminta ampun dari mereka..tabahkan hatiku.. semoga aku berani meminta maaf dan ampun dari mereka setelah dosa2 yang aku lakukan"

"Ya Allah..lembut kan hati mereka ya Allah... lembutkan hati mereka menerima kemaafanku.. dan semoga kami bersama-sama dapat masuk ke syurga-Mu ya Allah"

Amin ya Rabbal Alamin...

No comments: