Saturday, June 20, 2009

Tafsir Al-Falaq Part I








Erti Surah ni:

Katakanlah : “Aku berlindung kepada Rabb yang menguasai subuh” [Al-Falaq : 1]

“Dari kejahatan makhluk-Nya” [Al-Falaq : 2]

“Dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita” [Al-Falaq : 3]

“Dan dari kejahatan-kejahatan wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul” [Al-Falaq : 4]

“Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki” [Al-Falaq : 5]


Bismillah..This is my presentation for last nigt usrah. Wapel ingin membincangkan kebaikan surah al-Falaq disamping mengungkap misteri di sebalik surah ini. As we all know, setiap surah yang diturunkan Allah S.W.T mempunyai kisah dan pengajaran yang boleh kita aplikasikan dalam kehidupan seharian. Well, of course because Al-Qur'an is the mother of all manuals.


First, surah ini merangkai pelbagai gangguan yang dihadapi oleh para manusia. Tema bagi surah ini adalah Kejahatan. Terdapat tiga golongan besar yang mengganggu manusia ni.





Kalau tengok jadual yang kat atas ni, golongan ni yang terbesar la yang suka bawa manusia dan hasut manusia ke arah kejahatan. Mesti pelik kan? Manusia? iA Wapel akan terangkan dengan lebih jelas selepas berehat seketika..Nikmatilah wapel ni...






Ok.Alhamdulillah Allah bagi kita nikmat rehat.Sambung jom.


Kenapa manusia pun menjadi pendorong kejahatan kepada manusia sendiri. Hasutan jahat manusia ni terdiri kepada dua :-


i) Main Kasar

ii) Main secara halus


i) Main Kasar

Biasanya manusia akan guna cara kasar iaitu sama ada guna anggota tubuh yang sasa, mahupun guna psikologi yang sememangnya psiko ie- dengki, ejek , hina dan mengumpat(gr..gr..)


ii)Main Halus

Main secara halus ini adalah dengan menggunakan something yang x dpt dilihat melalui mata kasar iaitu sihir. Dan sihir ni la benda yang bahaya.Kita manusia tidak akan terhindar dengan benda-benda macam ni. Sebab even Rasulullah S.A.W pun pernah terkena sihir, apatah lagi kita yang sangat2 lemah imannya ni.


Hah..Ice cream tu dah takut la tu..Hehe..Xde..Ingat kita ada pelindung yang Maha Kuat. Meh la wapel cerita sikit mengenai kisah Rasulullah tu. iA kalau ada tersilap harap ada akhowat or ikhwan yang boleh tolong betulkan.


Kisahnya begini. Rasulullah S.A.W dahulu pernah terkena sihir yang menyebabkan Rasulullah berasa khayal dan pening2. Lalu datang Jibril memberitahu bahawa ada seorang perempuan sihir telah menyihir Rasulullah S.A.W.Perempuan itu mengambil 11 helai rambut baginda, digumpal-gumpal dan diletak dalam sebuah perigi.Dan cara untuk menghilangkan sihir tersebut adalah dengan membaca surah An-Nas dan Al-Falaq dan hembus ke gumpalan rambut tersebut. Lalu Rasulullah mengarahkan kepada Saidina Ali R.A untuk pergi melihat ke dalam pergi tersebut dan buat seperti apa yang telah diarahkan oleh Jibril. Dan Alhamdulillah sepanjang Saidina Ali membaca surah An-Nas dan Surah Al-Falaq sampai habis, satu2 gumpalan Rasulullah S.A.W terhurai.


Sebenarnya kalau kita perhatikan, bilangan ayat kedua2 surah tu adalah 11 ayat.Subhanallah.So pengajaran di sini, sihir ni boleh disampaikan melalui medium hembusan(Al-Falaq:4) dan penawarnya pun hembusan. And kita boleh saksikan yang kita boleh mendapatkan perlindungan utama hanya berasaskan ayat2 Allah s.w.t ni. Selain dari dua surah yang disebutkan, ada surah2 lain seperti Al-Ikhlas, Ayatul Qursi , Al-Baqarah dan iA banyak lagi.


Sahabat2 ku,boleh ke bertahan nak baca ni. Coz it's a long way to the top ni..

ok2 kita rehat makan ice cream jap...



Biarpun dengan gamba pon, tapi boleh rehat kejap kan?

Sambung pasal 3 jenis hasutan manusia tadi.


-Manusia ni boleh dikaitkan dengan mempunyai nafsu yang Subhanallah, kuat ya tuan2 puan2.Kalau x de nafsu , x de la hasad dengki, n x de la kacau bilau...

So nak bincang beza hasutan nafsu, syaitan dengan jin pulak.


i) Nafsu(Manusia)

-Nafsu ini boleh dilihat sebagai godaan yang x kan berhenti sampai betul2 capai.

-Dan dia adalah kehendak yang x ble ditukar ganti

-So seseorang tu mesti nak jugak dpt sesuatu yang berkenan di hati sampai dapat.But once die dpt akan timbul nafsu kepada benda lain pulak. Coz for human, enough is never enuff.


ii) Syaitan

-Syaitan ini fleksible godaan die.Boleh bertukar kepada benda-benda lain as long kita x buat baik.

-Golongan penghasut ni always nak manusia rugi, by hook or by crook.Biar sekecil mana kejahatan pun, die da sangat happy.

-Syaitan adalah makhluk Tuhan yang bijak n die sangat komited dalam melaksanakan tugas die.Die tunaikan janji die kepada Allah-nak sesatkan umat Adam ni.


iii) Jin

-Makhluk yang berasal dari huruf ن،ج

-Mostly makhluk yang berasal dari dua huruf ni benda yang tersembunyi dan x nampak

-Contohnya جانين,جنة

-Jin ni boleh menyerupai n menjelma benda lain.Jin boleh tengok ice cream, tapi ice cream x ble tengok jin..Haha..Tapi nanti time Qiamat terbalik,iA kita pulak ble nampak Jin..

-Makhluk yang berasal dari api, makanan dia asap dan tulang.


iA...n Alhamdulillah part satu dah habes. iA wapel sambung dengan part II plak. Sekarang nak bersiap gi homestay..Doakan Wapel selamat n dapat bawa imej Islam itu Indah pada rakan2 Korea ni...

Cahaya Ilahi mp3

Gugi del..Homestay jal haseyo!!


Posted by -wapel ^^

2 comments:

dz said...

thanks wapel~

kruN. said...

haha wapel~ mung mmg saje nk pomot ice cream ek? kuikui.. tau la eden penakut wuhuhuhu T.T