Saturday, September 12, 2009

jom buat fresh lemon juice!!XD



Dengar sampai abes tau!!it's so inspirational that it brings me tears everytime!!

Bismillah..Alhamdulillah..kita bersua lagi biarpun wapel post sgt2 la lmbat..Jadi wapel pon nk mntak maaf sbb lambat ye..iA hope antum sume x marah wapel^^..Hehe kalu ikot tajuk tu.. nape ngan jus lemon tetibe ni? wapel ni x tau ke skrg bulan pose??

Hehe sebenarnya jus lemon ni simbolik je dengan apa yang wapel akan bincangkan kejap lagi..Kali ni wapel nak bincang topik kesedihan..hah kenapa ngan sedih pulak?sebab nak raye ke?Setiap manusia mesti pernah melalui rasa kesedihan ni..x kesah la ia melibatkan masa depan ke,masa lalu ataupun perkara yang berlaku sekarang..Cam kalu wapel skrg tengah bersedih dengan result exam yang kelakar tu..Tu baru wapel je..Orang lain,sahabat2 lain mesti ad benda yang di tangisi..Then kita akan cakap perkataan like "Kalau la aku.."or " Knapa la aku wat camtu..kalu aku cm cmni kan bgs"..atau we will simply sigh and then cry out loud..Dalam diam2 kita akan menyalahkan qada' dan qadar yang Allah da bagi kat kita..Padahal tu adalah rukun iman kita yang ke-enam,Percaya kepada Qada' dan Qadar

Kali ni wapel nak petik cerita..cerita ke ek ni..ntah la artikel kot daripada buku motivasi warna kuning yang bertajuk La Tahzan ataupun Jangan Bersedih..Kesedihan melanda seluruh dunia , tanpa membezakan negara-negara di belahan dunia Barat mahupun Timur, orang kaya atau miskin. Penyakit ini menyerang semua orang dan pada umumnya akan membawa kepada bunuh diri!!

Bunuh diri tidak pernah memperhitungkan nama-nama,kedudukan atau negara.Tapi bunuh diri x pernah berlaku kat orang yg beriman.

Firman Allah S.W.T:-

....dan janganlah kalian membunuh diri kalian sendiri..(An-Nisa:29)

Even bekas Presiden Amerika Syarikat , Ronald Reagan menderita stress dan sentiasa bersedih. Penyakit ni menyerang beliau ktk berusia melewati 70 tahun, di mana seharusnya tdk ad lg tekanan yg patut dihadapi n berkali-kali menjalani peperiksaan..

Dan tidaklah mereka (orang-orang munafik) perhatikan bahawa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun..(At-Taubah:-126)

Seorang bijak bistari mengatakan: "Buatlah minuman segar dari lemon"..

Si bijak laen pun berkata : " Orang cerdik bukanlah orang yang mampu menambah keuntungannya, namun orang

yang mampu mengubah kerugian menjadi keuntungan.

...Oleh kerana itu, Allah menimpakan kesedihan demi kesedihan kepada kamu, agar kamu tidak bersedih hati terhadap sesuatu yang luput dari kalian..(Ali-'Imran:153)

Maksudnye masalah-masalah yang telah berlalu, jangan diungkit-ungkit, kerana ia hanya akan menimbulkan kesedihan,kegoncangan, dan membuang waktu..

Ingatlah sahabat2 ku...Even Rasulullah S.A.W pun pernah ditimpa kesedihan bertimpa2 yang dipanggil Tahun Kesedihan baginda di mana baginda kehilangan isteri tersayang serta bapa saudara..berturut2..Tapi adakah Rasulullah hanya duduk bersedih mengenang nasib?Tidak..Rasulullah tetap menjalankan tanggungjawab baginda yang mulia tu..Rasulullah S.A.W teruskan tugas sampaikan wahyu dan sebarkan dakwah,biarpun apabila tiba di Thaif baginda di baling batu oleh penduduk di situ sehingga kasut yang Rasulullah pakai dipenuhi dengan darah Rasulullah..Subhanallah!!

Sekarang wapel nak hurai gambaran kesedihan orang2 yg menderita ditimpa musibah dengan tajuk " Turutlah prihatin atas nasib org2 yangmenderita"..

..Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah2 itu agar mereka mahu berfikir...(al-A'raf:76)

Umar R.A mengatakan " Inilah aku. Tidak pernah aku menuntut, malah aku menikmati apa yang telah ditetapkan qadha'"

Aku akan menghilangkan semua pengharapan

jika ia muncul di lubuk hati.

Sebab dalam keberanian

Aku dapat mengembangkan diri..

Ibnu Abas kehilangan pandangannya(buta) tapi dia berkata sambil menghiburkan diri:

Jika Allah telah mengambil sinar

dari kedua mataku

masih tersisa di hati dan sanubariku

cahaya yang lain..

Aku masih dianugerahi hati yang cerdas

dan aqal yang tidak menyimpang

sedang lisanku dibuat tajam

bagaikan pedang menyambar...

Demikian Ibnu Abas menghiburkan hati dengan mengingatkan pelbagai nikmat yang terdapat pada dirinya meskipun kehilangan sedikit nikmat.

.Kaki 'Urwah bin Zubair dipotong dan anaknya meninggal pada masa yang sama.Katanya:-

" Ya Allah..segala puji bagi Engkau. Jika hari ini Engkau mengambil, maka sebenarnya dulu Engkau telah memberi, jika kini Engkau mendatangkan cubaan, maka sesungguhnya dulu Engkau telah memberikan keselamatan. Engkau telah kurniakan empat anggota tubuh kepadaku(kaki dan tangan),namun Engkau hanya mencabut satu dariku, Engkau kurniakan padaku empat orang anak dan Engkau hanya mengambil seorang di antaranya"

Abu Al-Itahiyah berkata:

Betapa sering hidupmu terancam

namun Allah sentiasa menjaga

dan memberi yang terbaik untukmu.

Masih saja engkau

membenci segala keputusanNya??

Hah..Panjang da wapel membebel ni..iA jom la kita stop bersedih dan berdendam satu sama lain..Semua yang berlaku ada hikmah dia..it is just up to us to judge it..be it bad or be it good..semua tu adalah Rezeki^^ ..Yang penting kita masih perlu menjaga nikmat terbesar kita iaitu nikmat Iman dan Islam..Kalau dua2 ni pon da x de..Nauzubillah betapa kosong dan ruginya hidup kita kat dunia sementara ni.."

Jom wat fresh lemonade!!

Perfect Lemonade Recipe

INGREDIENTS

  • 1 cup sugar (can reduce to 3/4 cup)
  • 1 cup water (for the simple syrup)
  • 1 cup lemon juice
  • 3 to 4 cups cold water (to dilute)

METHOD

1 Make simple syrup by heating the sugar and water in a small saucepan until the sugar is dissolved completely.

2 While the sugar is dissolving, use a juicer to extract the juice from 4 to 6 lemons, enough for one cup of juice.

3 Add the juice and the sugar water to a pitcher. Add 3 to 4 cups of cold water, more or less to the desired strength. Refrigerate 30 to 40 minutes. If the lemonade is a little sweet for your taste, add a little more straight lemon juice to it.

Serve with ice, sliced lemons.Voila!!


Waaa!!Sounds tasty!!hehe let's make the freshest lemonade out of those wasted lemons!!

(Sume faham ke kaitan lemon tu?ok kalu ad yg x phm..lemon=kesedihan,fresh juice=fresh start or literally means something useful n good)^^peace..


posted by-wapel

2 comments:

tea uyu ono said...

blh tlg watkan air tu tuk kita????

wapel said...

jom
teha bancoh
hehe